anglofiilist melomaan

film. Limits of Control. Jarmusch.

Posted by veerand &emdash; veebruar 19, 2011

Limits of Control.

Vaatasin eile enne uinumist ja hommikul otsisin arvamusi-seletusi. Tundub, et keskmine hinne on 2/5. Kusjuures, mitte selle tõttu, et see halb on, vaid selle pärast, et see on igav. Selle pärast,  et Jim ei tule vaatajale vastu ja ei tee asju seeditavamaks ja meelelahutavamaks. Mängufilm see ei ole. See on vaatlus-meditatsioon-kujutlusvõime soodustaja. Minimalistlikum kui Twin Peaks. Ma ei vihja, et see oleks Lynchilikult müstiline. Ei, see on Jarmuschlikult (sür)reaalne. Mida vähem antakse, seda rohkem hakkab tööle kujutlusvõime – ma mõtlesin kõikvõimalikke stsenaariume ja seletusi välja, kes ta on ja mis ta teeb. Lõpuks oli pettumus see, et järjekordselt on tähelepanu elukutsel, millega me kõik samastuda suudame eksole, palgamõrtsukas. Igavamat elukutset, hah “elukutset”, millest üldse filmi teha, milles karakterit või tegelast uurida, üleüldse. Kunagi. Maailmas. Ei ole olemas.

Aga sellegi poolest. See film on veel päev hiljem eredalt peakolus, mis minu puhul on suht haruldane. Ma tõesti vaatasin seda põhjalikult, kuna ta oli nii minimaalne. Iga koridor, iga kõle stseen. Võib olla on mängufilmid liiga tihkelt infot täis? Äkki see segab? Ma usun küll minimalismi, teeb sõnumi tugevamaks. Ja üldine filmi toon ei olnud piinatud, iga kaader maailmavalu täis, ei, üsna zen oli. Neutraalne.

Aga natuke oleks Jim võinud ikka vaatajale vastu tulla. Eriti lõpus. Meditatsiooni ka ei saa nii katkestada, et inimene kuhugi hõljuma jääb. Mingi seos, tsipagi dialoogi. Aga ei. Ja see tähendab, et see film on lõppkokkuvõttes paras piin.

Ma ütleks nii: ei soovita. Ja kui see teid vaatama ärgitab, väga hea.

Ahjaa. Üks review, millega ma üsnagi ühtin.

Lisa kommentaar

 
